onsdag 20 november 2013

Varför blir det på detta viset?

Funderar på vad som kategoriserar en bild. Bruksbild, konstbild, familjebild m.m.
Satt häromdagen och tittade i en lantbrukstidning som jag jobbat åt. På förstasidan finns en annons med en skogsbild med mycket grönska. I den finns vita siluetter av personer i helfigur. Ett sätt att anonymisera tänkbara kunder.
Bilden påminde mig om en annan fotograf.
Maria Miesenberger och hennes bilder med svarta siluetter i svartvita bilder.

 
Liknande bild i olika sammanhang.
Den ena bruksbild i reklam, den andra dyr konst på vägg.
 
Vad är det som gör att en bild blir konst? Eller historiskt dokument.
Eller går från en kategori till en annan?
 
Är det fotografens avsikt med bilden? Eller dennes namn? Betraktaren?  Beställaren?
 
Jag har jobbat med pressbilder och reklam. Bilder vars liv har ett bestämt tidsspann. En plats.
Sedan har jag stött på bilder som ser ut som en dålig version av mitt proffessionella arbete, som hänger på galleriväggar. Hyllas.
 
Hur blir det så?
 
 
Jag har tagit den här bilden. Vad tror du att den är för mig?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar