lördag 23 november 2013

Därför behövs det berättande fotografer

Har hamnat mitt i en massa FB sidor om gatufotografi av varierande kvalité. Tyvärr är nog skalan medel till dålig. Men vem är jag att....
Hursomhelst så märker jag att många amatörer tar bilder som jag som fd. pressfotograf finner ointressanta. Jag har ju tagit hundratals liknande.

Men det har inte de. Men de har sett dem.
I en tidning.
Någonstans.
Vardagsbevakning som blir vardagsbilder i vilken lokaltidning som helst. De i sin tur skapar en estetik som tolkas som proffessionell kvalité av amatörer. Och så går hjulet runt om ingen lyfter bilden till högre nivåer.

Därför är det viktigt med duktiga, engagerade, uppmärksamma, påhittiga hårt arbetande bildjournalister. Så att den berättande bilden kan lyfta över den trötta klichévardagen.
Berika det visuella språket.
Göra skillnad.

Och därför är det en katastrof när den ena tidningen efter den andra lägger ner fotoavdelningar och vill skapa multijournalister. Räcker det inte med att kunna filma också?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar