söndag 24 november 2013

Är du säker på det?

Det var för många år sedan. Jag hade satt mig med Tunbjörks "Landet utom sig". Nyinköpt.

Entusiastiskt visade jag min fru några av bilderna. Den med Kalles kaviartuben och Tomteland, tror jag.
- Kolla, visst är det fantastiskt vad han kan fånga! Att han lyckas hitta de här situationerna, sa jag.
- Det där har han arrangerat, var hennes svar.
- Tunbjörk. Aldrig.
- Hur vet du det?
- För att..men Tunbjörk är ju...för fan, så kan du inte säga. De är ju som att säga att Cartier Bresson arrangerat sina bilder.
- Ja? Det har han kanske.
- ????????????




Upplevelsen var skakande. Att kunna ifrågasätta dessa giganters vandel.
Arrangera! Varför skulle de det?

Men det har gnagt ända sedan dess. Vad har vi för garantier.
Nu är det inte så att jag ifrågasätter varken Tunis eller Bresson.
Men fruns utifrånperspektiv öppnade ögonen.
Att inte ta det jag ser och hör för givet. Svälja grodor.
Lite sund skepsis skadar aldrig.


1 kommentar:

  1. Du är inte ensam. Jag har tänkt likadant. Tänk om....

    SvaraRadera