tisdag 20 november 2012

Måste berätta.....

Mycket av min fotografi har handlat om att berätta en historia. Oftast någon annans. På senare tid kanske mer min egen. Men vad är det som gör att vissa av oss Måste berätta. Tänker inte bara på oss fotografer, det gäller nog många skribenter också. Och kanske andra konstnärliga utövare. Tanken kom när jag såg en intervju med Loise Boije af Gennäs på TV. Hon berättade om sin senaste bok, såklart, där hon skriver om vänskap. Hade upptäckt hur speciell den typen relation är. Och måste berätta. Skriva en bok. Varför var det den naturliga reaktionen? Varför räcker det inte för vissa av oss med att konstatera faktum, glädja oss åt insikten, kanske ändra oss? Och gå vidare med våra liv.
Jag vill tro att vi helt enkelt är historieberättare. I rakt nedstigande led från lägereldarnas skalder. Fast tekniken har gett oss kameror och datorer. Men annars undrar jag om så mycket mer har hänt. För en historia är ju alltid värd att berättas.


 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar