lördag 4 maj 2013

Inte på riktigt.

 
Det här med Photoshop's möjligheter har alltid varit som överskottskapacitet för en sådan som mig. Visst Lager, Stämpel, Plåster, Lasso och allt det där är sköna grejer, men de har alltid varit ett sätt att återskapa det som gick att göra i ett mörkrum. Men bättre. I dagsljus.
 
Men så finns där ju de andra 99% med funktioner som jag aldrig kommer att/vet hur de ska användas. Filter, Masker och allt vad där är.
Men ibland öppnar jag en sådan liten "låda" med leksaker. Av nyfikenhet.
Så var det häromdagen.
 
Jag har engagerat mig i arbetet med konstrundan här på Styrsö (1-2/6, hjärtligt välkomna allihopa).
Och det skulle väljas bild till omslaget på den lilla broschyr som produceras varje år. Hittils har det bara varit fotogrfier, modell vykort.
"- Varför inga andra former av konstverk?", undrade undertecknad. Ingen visste men det blev bestämt att alla som ville lämna in förslag var välkomna.
 
Väl hemma kunde jag inte låta bli att bläddra igenom vad jag hade själv som skulle kunna passa. Fotografier alltså.
Ja, jag vet. Det var ju jag som föreslog något annat än foto, men ändå.
Så jag öppnade den där filterlådan. Och lekte.  
 
 
 Någonting med färgspatel tror jag att det hette.
 
 
Och sedan hittade jag .....sumi tror jag att det var. Med canvasyta.
Hade hur kul som helst.
Lämnade in. Det blev omröstning. Det blev jämnt skägg mellan en av mina bilder och en olja.
Då fick jag dåligt samvete. Jag hade berättat att det är manipulerade fotografier, men ändå.
Så jag drog mig ur.
Och kommer inte att öppna det där dj-vla filterlådan igen. På länge.
 
Fast jag hade kul.
 
 
 
Bild: Margareta Reimer
 
 
Så här blev slutresultatet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar