onsdag 8 maj 2013

Årets Bild i Vitryssland.

En gång i tiden när jag arbetade som pressfotograf tyckte jag om att tävla. Årets bild var det som gällde. Men det där försvann. Dels för att jag slutade med pressfotograferandet, dels för att jag mer och mer slutade se vitsen med det hela.
När jag idag ser bloginlägg eller läser artiklar om alla dessa olika tävlingar blir jag mest trött. Tycker att det har, likt melodifestivalen, vuxit över alla bräddar.
Och resultatet har en skrämmande tendens att se likadant ut. År efter år. Jämmer och elände. Och lite tyck synd om. Men låt dem hålla på.
Har jag sagt.

Men så kommer ett inslag på kulturnyheterna om Årets Bild i Vitryssland. Boken till 2011 års tävling har beslagtagits. På väldigt oklara grunder. Det talas dålig estetik. Enligt tullen.

Och plötsligt har denna katalog över ett lands samlade pressfotografers bästa arbete blivit.......kontroversiell.
Olaglig. Verboten!!



Och där ska vi spela ishockey nästa år. Inte för att någon bryr sig.
Men ändå.
Klippet går att se i 7 dagar till här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar