fredag 21 februari 2014

Sverigebilden?

Swedavia sköter en massa flygplatser. Däribland Arlanda.
Vid jul utlyste de en fototävling med Sverigebilder.
Ljuset var temat.
Bilderna ska pryda en gate.

I torsdags presenterades de utsedda bilderna.
Och visst, jag hade skickat in bilder. Väl medveten om att jag inte har material för en sån här sak.
Men det är ju kul att bidra.

Och ändå, när jag ser de utvalda bilderna blir jag....brydd.
Motiven är romantiska, idylliska. Inget konstigt med det.
Men så överarbetade!

Det har krämats på med saturation, kontrast och antagligen en hel bunte plug-infilter.
För inte ser väl världen ut så här?
 

Foto: Amy Ying Feng Johansson


Foto: Ravi Kappel
 
Vad hände med en naturlig återgivning? Måste allt se ut som en bilannons på speed?
Men det värsta är att jag misstänker att betraktarna inte blir ett dugg förvånade.
Det är ju alltmer så här den komersiella bildvärlden vill se ut.



Foto: Jan Alexandersson

2 kommentarer:

  1. Det är väl så att ibland känns det som den som bildbehandlar bäst vinner..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst och bäst....Mest verkar det snarare som.

      Radera