tisdag 25 november 2014

Herbarium - någon som minns?

Som jag skrev tidigare så blir det en utställning nästa sommar.
I botaniska trädgården här i Göteborg.
I ett av växthusen för att vara exakt.
Det handlar om mina bilder från ett gammalt skolherbarium.
Hittade det i en secondhand affär här i Göteborg för några år sedan.
I våras började jag scanna växterna i min planscanner med filminställning.
Genomlysning alltså.
Resten är en massa Photoshop.
Det blev stora bilder.


Men nu när det ska bli utställning vill jag ha lite material runt fenomenet herbarium. De som man var tvungen att gör i skolan, alltså.
De lär ha varit både en glädje och en pina.
Sommarlovsförstörare och naturupplevelse.

Själv är jag för ung för att ha varit med om denna era. (Tänk vad skönt att fortfarande kunna vara för ung för något!)
Så nu undrar jag om det är någon av er som läser detta som har varit med. Eller troligare känner någon som har gjort ett skolherbarium. Far och morföräldrar, andra släktingar, grannar.
Jag vill ha små beskrivningar av hur de upplevde uppgiften.
I all enkelhet.


Skicka ett mejl om du vet någon. Adressen är postoltz@hotmail.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar