lördag 26 oktober 2013

Kontaktkarta Widelux1: Karusell



 







 
Wideluxen var en spännande och lite märklig kamera. Främst använd för interiörer och kanske landskap, men jag hade sett reportagebilder tagna med en sådan. Så den fick bli ett komplement till den kvadratiska Mamiyan på mitt Tivolilivprojekt. Ett val som kritiserades av en del och lovordades av andra när utställningen visades.




När jag arbetade med den försökte jag ofta att inte använda de speciella färvrängningarna som en sån kamera har. Men här såg jag till att använda just dessa till min fördel.


Återigen är vi i Sjönevad.
Tivolit har precis börjat byggas på de ännu nästan tomma ängarna. Det är stora, öppna ytor och jag använder det breda formatet för att accentuera det.
Framför allt i den senare delen av filmen, där far och son Eggert lägger ut planen för tivolit. De hade nästan aldrig samma åsikt. Det skälldes, muttrades, stegades och diskuterades.


Men på den första delen av filmen har jag fotograferat när en svänggunga redan håller på att byggas. Det är långa armar, svepande linjer. Kommer ihåg hur jag kämpade med skuggor och komposition. Ville hitta en bild som var mycket kraft och rörelse.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar