måndag 4 mars 2013

Det kommer...

Har arbetat med att få ihop några inlägg med dessa "nya" gatufotografer som jag lovade för ett tag sedan. Tyvärr har det tagit lite tid att få kontakt med alla för att få tillstånd att använda deras bilder. Och jag vill gärna ha alla klara innan jag börjar publicera. Men det kommer, troligen i denna veckan.

Foto: Gustavo Minas
I min jakt efter bra aktuell gatufotografi har jag försökt att leta överallt. Alla världsdelar. Och en sak slog mig. Gatufotografi är inget för den fattige. Inte så att det skulle vara dyrt. Men inte det viktigaste. Allra tydligast blir det när jag letar efter afrikanska gatufotografer. Jag har sökt i olika länder och hela kontinenten. Ja till och med på olika städer. Nästan inget alls. De träffar jag får visar sig oftast vara europeiska och amerikanska fotografer som varit på semester/uppdrag. Eller vita afrikanska fotografer tydligt skolade i den västerländska traditionen. Och uppenbarligen inte utan medel.
Nej, när jag hittar bra fotografi från de afrikanska länderna så är det antingen konstfotografi eller dokumentärt. Se där en tanke.



1 kommentar:

  1. Intressant att du försöker hitta andra gatufotogafer. Jag och en kompis försöker hitta andra svenska gatufotografer för ett projekt. Vi gillar pdf:en du skickade.

    Min erfarenhet är att det finns en del duktiga fotografer som inte syns på radarn. De är inte med på de stora bildsajterna och har kanske inte ens en webbsida.

    SvaraRadera