tisdag 15 mars 2016

Malmö...varför inte?

Jag har upptäckt en pod.
Inget märkligt, men jag älskar att hitta en pod, eller radio, TV eller Netflixserie för den delen, och inse att det finns jääättemånga avsnitt att plöja igenom.
Fullkomligt låta sig översköljas av.

Just nu är det den eminente Kalle Linds pod "Snedtänkt" på Sveriges Radio som skvalpar i hörlurarna.
Nördigt är bara början. Underhållande, roligt, initierat poddar han om Fyrtiotalisterna, Julåtarna som glömts bort, Dystopier, Blandband.
Och idag blev det Subkulturen Malmö.
För er som var med i Malmö på 70,80 o 90-talet är detta en underbar resa tillbaka. För mig var det många minnen från mitt första jobb på en tidning, Kvällsposten. Och åren därefter på Arbetet och Skånskan.
Det är Wilmer X, Ilmar Reepalu, MFF, Möllevången, Tony Kaplan. Och så då KB, rockklubben nummer ett.


Och ibland är det som om inspirationen kommer i flera skepnader. Lagom hade jag känt andarna lyfta av alla Malmöminnen när jag blir påmind om ännu ett av den energiske Lars Darebergs projekt.
Boken om KB.

Varsågod, här en trailer. Eller nått.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar